Ingyenes tudásanyag szivattyúkhoz

Búvárszivattyúk-Mélykútszivattyúk motorjai

2018.09.11 11:17

Búvárszivattyúk-Mélykútszivattyúk motorjai szakmailag



A csőkút szivattyúkat jellemzi a karcsú testfelépítésük a kutak adottságainak megfelelően. A mélykúti szivattyúk hidrofejei alatt elhelyezkedő villamosmotor, villamossági szempontból is különleges felépítésűek. Ezek a kútszivattyúk között is megtalálhatóak a légrés betétcsöves, valamint a nedves tekercselésű szerkezeti kivitelek.

Mélykúti szivattyúk karcsú kiképzésük és a külső-belső vízhűtés miatt a búvármotorok viszonylag nagy hőmérsékleten működnek. Két vízkenésű sikló vezetőcsapágya és a hidraulikus axiális terhelés, forgórészt súlyt alul viselő vízkenésű talpcsapágy kritikus meghatározó szerkezeti elem. A mélykútszivattyúkat hűtés céljából már minden egyes minőségi szivattyúkat gyártó cég élelmiszer iparban is elfogadott olajjal tölti fel a környezet szennyezés elkerülése végett. Ha a szivattyúmotor alján Ön közvetlenül egy betöltő csavart talál akkor az nem minőségi szivattyú, óvakodjon tőle! A betöltő csavar közvetlenül nem hozzáférhető. Nem olajtöltésű motorok a FRANKLIN motorok. Ezeket a szivattyú motorokat desztillált vagy ioncserélt vízzel kell feltölteni. A feltöltő folyadék rendelkezik az ivóvízellátásban megkövetelt hatósági engedélyekkel. A FRANKLIN búvármotor minden egyes indulás után felmelegszik és a benne lévő víztérfogat kitágul. Ennek a tágulásnak a felvételére minden motor alatt található egy kiegyenlítő gumiharang. A gumiharang minden egyes indulásnál kitágul és minden egyes leállításnál összehúzódik. Abban az esetben ha a tengelytömítés nem zár jól vagy a gumiharang kiszakad, a búvármotort kitöltő víz minden indulás és leállás során kismértékben, de kicserélődik a környezeti vízzel. Ez a jelenség nagyon hamar tönkreteheti a szivattyút. Mivel ezt a jelenséget elég nehéz észrevenni, érdemes a rendszerbe motorvédő elektronikát szerelni. Manapság már léteznek beázás figyelő motorvédő elektronikák is. A motor legmelegebb pontja ahol vízkő vagy vas mangán lerakódás képződik. A víztérfogat csere miatt ez a lerakódás folyamatosan előrehalad. A hűtőhatás egyre rosszabbá válik, bedörzsölődéstől és a felhevüléstől villamos zárlat keletkezik. Ezért minden olyan esetben ahol gyakori indítás várható vagy a víz összkeménység foka magas, csúszógyűrűs tömítésű motort érdemes vásárolni.


Merülőmotoros szivattyúk


Víz alatt működő villamos motorral egybeépített szivattyúk közül célszerű már a megnevezéssel is megkülönböztetni a búvármotorokkal és a merülőmotorokkal felszerelt szivattyúkat. Az első meglátás az, hogy az elrendezésük fordított a gépcsoporton belül, a búvármotor a szivattyú alatt, a merülőmotor a szivattyú felett helyezkedik el. Amíg a búvármotor folyadék hűtésű, magas hőmérsékletre tervezett, összenyomott szerkezet, és intenzív folyadék nélkül azonnal tönkremegy, addig a merülőmotor tulajdonsága, hogy víz alatt és víztér felett, vagy száraz géptérben is működőképes. Belső tere kettős, olajzáras mechanikus tömszelencével van elválasztva a szivattyú vízterétől. Ivóvíz ellátásánál ezek a szivattyúk nem jöhetnek számításba, kivéve ha élelmiszeriparban engedélyezett olajat használnak. Hordozható víztelenítő szivattyúknál a motort körbeveszi a szivattyú nyomótere és ez biztosítja a hűtést. Kisebb teljesítményű szivattyúknál a kelően bordázott motorház látja el a hűtést.